Duotone D/Lab ja Aluula wing: Hintaansa väärti vai pelkkää hypeä?

Wingfoil, ja leijasurf yhteisössä Aluula-materiaalin ja Duotonen D/Lab-sarjan esittely on herättänyt paljon huomiota, pääasiassa niiden huimien hintalappujen vuoksi. Monen kuskin ensireaktio on usein: ”Yli 2000€ wingi, onko tämä joku läppä?” Tämän myötä moni on jättänyt Aluula-airframella tehdyt wingit ja niiden ominaisuudet huomioimatta kokonaan . Tässä artikkelissa pureudumme Aluulan ja D/Lab-sarjan ympärillä vellovaan kuhinaan, eritellen onko kyseessä vain hype, vai oikeuttavatko suorituskyky ja kestävyys lisähinnan.

Mikä on Aluula?

Aluula on kevyt ja erittäin jäykkä komposiittimateriaali, jota nyt käytetään wingfoil-varusteissa, erityisesti Duotonen D/Lab-sarjassa. Sen  ominaisuudet, kuten poikkeuksellinen keveys ja jäykkyys, ovat saavuttaneet suosiota niitä kokeilleiden keskuudessa.  Nämä kaksi asiaa ovatkin materiaalimielessä ne wingin leading edgen ja keskistrutsin tärkeimmät asiat. Lue Aluulasta lisää itse materiaalivalmistajan sivuilla

Innovaation hinta

Aluulan hintalappu perustuu kahteen päätekijään: raaka-aineiden kustannuksiin ja valmistusprosessiin. Aluula-materiaali itsessään on jopa kymmenen kertaa kalliimpaa kuin perinteisesti wingfoil-varusteissa käytetyt materiaalit. Tämä merkittävä kustannusero on suoraan yhteydessä D/Lab-sarjan tuotteiden lopulliseen vähittäishintaan. Mutta tällä materiaalin lisähinnalla saa muutakin kuin näyttävän keltaisen LE:n! Katso kuva alta.

Valmistuksen monimutkaisuus

Raaka-aineiden kustannusten lisäksi Aluulan kanssa työskentely on huomattavasti työläämpää. Perinteiset leikkaus-, ompelu- ja kokoonpanotekniikat eivät sovellu Aluulalle, mikä edellyttää valmistusprosessien täydellistä uudelleenarviointia. Tämä monimutkaisuus lisää työn kustannuksia, mikä puolestaan kasvattaa hintaa. Kuitenkin koska Aluula on herkkä materiaali työskennellä lisää se entisestään huomiota yksityiskohtiin ja laatuun varmistaa vertaansa vailla olevan suorituskyvyn ja kestävyyden.

Allekirjoittaneen fiilikset (Harri)

Vasemmalla Harri Ventis D/Labilla, ja oikealla Mikko Toivonen Unit D/Lab:lla Hanko No Wind Camp:lla. Kuva: Jyrki Tikka

Oma ensipuraisuni Duotonen D/Lab-sarjan kanssa, oli siirtyminen tavallisesta Duotone Ventis 7m wingistä sen D/Lab-versioon. Painon ja hallittavuuden välittömät erot huomasi välittömästi kun wingin otti rannalla käteen. Perinteinen Ventis on loistava wingi (katso tekemämme ensipuraisuvideo), mutta D/Lab-version suorituskyky ja keveys oli jotain aivan muuta. Erityisen huomattavaa oli, kuinka laudan noustessa foilille vauhti kiihtyi HETI! Ja kuinka reagoivalta ja terävältä wingi tuntui toiminnassa. Tämän myötä ainakin itse olin hyvin vakuuttunut! D/Lab-wingit loistavat varsinkin niiden suuremmissa ko’oissa, joissa niiden edut ovat kaikkein ilmeisimmät. Tätä artikkelia kirjoittaessa en ole vielä päässyt kokeilemaan D/Lab sarjaa pienemmässä koossa, mutta odotan kyllä innolla, että miten ominaisuudet maistuvat napakammassa kelissä.

Markus F – Duotone Unit D/Lab 5m

Markus kertoo kokemuksistaan 2022 D/Lab Unit 5m:n kanssa, ylistäen sen suorituskykyä. Hän arvostaa Aluulassa wingin kestävyyttä ja venymättömyyttä (kts. elongation ylläolevasta taulukosta). Aluulaan nopea kuivuminen ja dacronia liukkaampi pinta ovat myös mukava juttu. Aluulan suurin juttu on kuitenkin sen tuoma jäykkyys wingiin, mikä tarkoittaa, ettei tarvita suuria paineita, jotta wingi pysyy muodossaan – ikään kuin kuski olisi wingin kanssa yhtä puuta positiivisessa mielessä. Markus on havainnut, ettei Aluula-wingillään ole ollut kestävyyden suhteen ongelmia eikä ulkonäkö ole muuttunut vuosien saatossa vaikka tätä tarinaa (vai huhua?) erityisesti Aluulan alkuvuosina kovasti liikkui. Hän mainitsee potentiaaliseksi miinukseksi Aluulaan tehdyn reiän korjaamisen haastavuuden, mikä voi reissun päällä tuottaa pientä hankaluutta.

Veskun fiilikset (taustalla useampia D/Lab siipiä)

Veskun kokemuksissa D/Lab-siipien kanssa korostuu niiden tuomat selkeät edut, mutta myös niiden korkea hinta nousee esiin merkittävänä tekijänä. Hän mainitsee, että D/Lab tekee siivistä jäykempiä, mikä parantaa niiden kestävyyttä ja pidentää käyttöikää. Erityisesti isommissa siivissä keveydestä saa lisähyötyä, mikä tekee niistä käytössä miellyttävämpiä. Jäykkyys, keveys sekä ilmanvastusta (drag) vähentävä LE:n muotoilu ovat asioita minkä takia Vesku on valinnut käyttöön Duotone D/Lab siipiä

Kun Vesku pohtii, onko D/Lab-siipien korkeampi hinta perusteltu, hän toteaa, että se riippuu jokaisen kuskin mieltymyksistä ja heidän tarpeistaan. Hän vihjaa, että jos suunnitelmissa on pitää siipi useamman kauden, sijoitus voi olla hyvinkin järkevä, ajatellen siiven elinkaarta.

Lisäksi Vesku huomauttaa, että D/Lab-siivet kestävät hyvin vaihtelevia sääolosuhteita, eli sen ilmeisen keveän kelin edun lisäksi D/Lab siivet kestävät erittäin hyvin myös kovaa tuulta, tarjoten laajempaa kelialuetta. Tätä artikkelia kirjoittaessa Vesku pääsi ensimmäisen kerran testaamaan hänen uutta 6,5m Duotone Slick D/Lab wingiä ja kommentti oli tämä ”Unohdin yhden: DLAB kestää keliä… Huomasin tänään. 😎🌊”

Markus V – Slick D/Lab

Markuksen mietteet D/Lab-siipien ja Aluulan merkityksestä tarjoavat mielenkiintoisen näkökulman. Hän aloittaa toteamalla, kuinka D/Lab 5m2 Slick -siiven keveys ja liikuteltavuus tekivät vaikutuksen heti ensikosketuksella rannassa. Vedessä Slick D/Lab 5m:n  laaja tuulialue herätti ajatuksen, että hän voisiko hän jopa korvata kaikki muut siipensä tällä yhdellä? Samalla kyllä tuumasi, että ei mahda olla ihan niin yksinkertainen ajatus.

Markus mainitsee, että D/Lab 5m2 ja suuremmat siivet ovat hinnaltaan oikeutettuja, erityisesti kun vertaa niitä pyöräilyvarusteiden hintoihin, jotka voivat myös olla korkeita. Hänelle 4m2 D/Lab-siipi tuntuu ylellisyydeltä, mutta se on nykyään hänen eniten käyttämänsä siipi, mikä viittaa siihen, että korkeampi hinta voi olla perusteltu, jos varuste täyttää käyttäjän tarpeet ja odotukset.

LOL Expossa tuli Markusta jututettua vielä lisää siitä, että kokeeko hän 4m Slick D/Labin liian napakaksi kovalla kelillä, mutta fiilis oli päinvastainen. Siipi tuntuu erittäin jämäkältä myös kovassa ja puuskaisessa tuulessa.

Juha S – Duotone Unit D/Lab 2024

Juha S jakaa tuoreita tunnelmiaan ensimmäisestä testistään Duotone Unit D/Lab 2024 -wingillä, joka suorastaan mullisti hänen käsityksensä siitä, mitä wingfoil-vehkeeltä voi odottaa. ”Juuri tulin rannasta, eka testi. Huomiot: siipi on todella kevyt. Tuulessa painoton. Koska muoto pysyy, se on täysin rauhallinen ja balanssissa puuskissa,” Juha aloittaa, painottaen wingin uskomatonta keveyttä ja hallittavuutta. Juhan fiilistelyt ei lopu tähän: ”Jämäkkyys tekee sen, että vauhti vaan kiihtyy kun prässää, wingi ei tule vastaan vaan foilin suorituskyky.”

Juha kertoo hypyistä, jotka saa aivan uutta potkua D/Lab-wingin avulla. ”Hypyissä tulee tunne, että siipi oikeasti liitää. Korkeutta ja pituutta tulee hyppyihin vaivattomasti lisää.” Hänen kokemuksensa vahvistavat, että käsiteltävyys ja tehon välittyminen ovat huippuluokkaa, tehden siivestä markkinoiden parhaimmistoa. ”Pumpattessa tehon saa välittymään vauhdiksi, siipi ei päästä ilmaa ’karkuun’. Parasta ehdottomasti mitä markkinoilla on.”

Vaikka Juha tunnustaa hintalapun olevan kovempi, hän ei näe sitä esteenä. ”Hintalappu on kovempi, mutta ilmaa ei hinta ole. Sille saa pirusti vastinetta.” 

Ollin näkökulma (Unit D/Lab)

Olli arvostaa D/Lab-wingien tuomia etuja, kuten nopeaa tehotuottoa ja niitä lisäsekuntteja mitä wingi pysyy ilmassa tackien aikana, vähentynyttä dragia ja räpätystä sekä parempaa liukua (neutral drift) aaltoajossa. Kuitenkin hän pitää hintaa merkittävänä miinuksena ja toteaa, ettei maksaisi D/Labista täyttä hintaa, jos saisi kaksi perinteistä wingiä samalla rahalla. Hän huomauttaa myös D/Lab-wingien jäykemmän rakenteen oppimiskäyrästä; niiden optimisuorituskyvyn ”sweet spot” on kapeampi kuin perinteisissä malleissa. Olli tosin mainitsee, että ilmanpaineen säätäminen olosuhteiden mukaan auttaa tätä ongelmaa. (toimituksen huomio: Duotone wingeissä hyvin yleisesti lukee suosituspaineen vieressä, että ”for added comfort, reduce pressure by 1psi”)

Mac Kiteboarding: Duotone Slick vs. Slick D/Lab vertailu

Tässä Mac Kiteboardingin jäbien mietteet tiivistettynä.

Duotone Slick D/Lab siiven edut:

  1. Korkeatasoinen suorituskyky: D/Lab-rakenne tarjoaa huippusuorituskyvyn, mikä sopii erinomaisesti kuskeille, jotka haluavat saada siivestä ja tuulesta kaiken irti.
  2. Keveys: D/Lab-siipi on uskomattoman kevyt, mikä tekee sen käsittelystä vaivatonta ja mahdollistaa helpon ohjattavuuden.
  3. Jäykkyys: D/Lab-siiven jäykkyys estää muodonmuutoksia ja ylläpitää tehokkuutta kovissakin tuulissa ja puuskissa.
  4. Parannettu ylätuuleen nousu: D/Lab-siivellä on erinomaiset upwind-ominaisuudet
  5. Vaivaton hallinta: Kevyt ja jäykkä rakenne tekevät D/Lab-siiven hallinnasta helppoa, tarjoten sujuvan ja intuitiivisen surffikokemuksen.

Duotone Slick D/Lab siiven haitat:

  1. Korkeampi hinta: D/Lab-rakenne on kalliimpi verrattuna Dacron-versioon, mikä saattaa tehdä siitä vähemmän saavutettavan budjetti-tietoisille kuskeille.
  2. Mahdollinen heikkeneminen alaväännössä: Jotkut kuskit saattavat kokea lievää suorituskyvyn laskua D/Lab-siivellä verrattuna Dacron-versioon alhaisissa nopeuksissa.
  3. Ei tarpeellinen aloittelijoille: Aloittelijat tai taitojensa kehittämiseen keskittyvät kuskit eivät välttämättä hyödy täysin D/Lab-siiven huippusuorituskyvystä.

Loppukaneetti ja Lappiksen rooli

Veskun, Markusten, Ollin, Mac Kiteboardingin ja omat kokemukseni osoittaa, että vaikka Aluula & D/Lab ovat arvokkaampia, ei tämä lisähinta ole tullut tyhjästä vaan sillä todellakin saa myös rahalleen vastinetta. Toki kullakin valintaa helpotti mahdollisuus ostaa wingit Lappikselta merkittävästi normaalihintoja edullisemmin kuten kaikilla Suomisurffareilla (tätä juttua kirjoittaessa mm. Duotone Unit D/Lab oli 43% alennuksessa ja Slick D/Lab 35%). Nämä edistyneet wingit tarjoavat huomattavia parannuksia suorituskyvyssä, kestävyydessä ja paremmassa tuntumassa, jotka monille voivat riittää hyvin perustelemaan korkeamman hinnan. Sijoituksen tekeminen tällaiseen varusteeseen on kuitenkin hyvin pitkälle kiinni, että kuinka paljon lajiin haluaa satsata ja minkälaisia varusteita arvostaa. Moni harrastaa polkupyöräilyä perushyvillä fillareilla, mutta silti useilla on alla jopa henkilöauton hintainen hiilikuituohjus ;) Ja kuten itse olen aina surffilajeja fiilistellyt. Vertaapa sitä moottoriurheiluun tai melkeen mihin tahansa välineurheiluun, voi tässä lajissa hankkia parasta mitä tarjolla on, varsin kohtuullisilla kustannuksilla ottaen huomioon, että harrastaminen on sitten perin edullista tai yleensä ilmaista.

Jotta Aluulan kelkkaan hyppääminen olisi mahdollisimman helppoa teemme Lappiksella kovasti duunia siihen, että voisimme tarjota näitä varusteita sellaisilla hinnoilla mitä ei muualta saa. Me halutaan, että jengi voi harrastaa näitä upeita lajeja parhailla mahdollisilla geareilla…me halutaan itsekkin harrastaa näitä parhailla mahdollisilla geareilla :D Alla otteita valikoimamme D/Lab tuotteista.

Innostuitko, mutta et oikein tiedä mikä sinulle sopii? Nappaa tuosta alta ja lähetä meillä whatsappi viestiä niin mietitään mikä ois sun kampe !