Palatessani vuosi taaksepäin olivat fiilikset innostuneet, mutta pelonsekaiset. Tuolloin jännitimme uuden leijamerkin, Eleveightin ensimmäisen leijamalliston julkaisua. Onneksi meininki ja kamat puhuivat puolestaan ja pian julkaistaankin uusi 2019 mallisto.

Kesäkuun alussa pääsimme viettämään aikaa Eleveightin porukan kanssa (mm. leijasuunnittelija Peter Stiewen) Tarifassa ja Isla Canelassa tutustuen Eleveightin 2019 kalustoon.

Otimme Eleveightin suunnitelija Peter Stiewen haastatteluun, jotta voimme esitellä tulevan 2019 malliston yhdessä 😊

”Harri: Hello Peter! Firstly thank you for such an amazing lineup for the coming season. Could you tell us what was the goal you were heading towards this year”

”Peter: Hi Harri, thanks. The goal for the 2019 Eleveight line up was to tweak and tune and the entire range as much we could. With the 2018 line up we knew we have a great product, so we could concentrate to implement all the feedback we received and potential improvements we analyzed. The 2019 line-up is the result.”

Ensimmäinen suuri muutos, joka vaikuttaa koko linjastoon on uusi Teijin X4 ripstop. Eleveight on itseasiassa ollut kehittämässä tätä materiaalia yhteistyössä tunnetuimman Japanilaisen purjekangasvalmistajan kanssa. Kuinkas ”uusi” merkki pääsee tähän asemaan ja mistä materiaalissa on oikein kyse?

”Harri: On all the performance kites you are using the new Teijin X4 ripstop material. How did Eleveight as a “new” brand managed to get in such close co-operation with the leading canopy manufacturer?”

“Peter: I’m working since a long time in this industry and I always have had good connection to Teijin as well as other raw material supplier. This long term work relationship together with the potential, those big raw material supplier see in Eleveight, allows this cooperation.”

“Harri: A lot of people sometimes think that even the double ripstop was just marking BS but is this really true? Or what are the main benefits of the new X4?”

“Peter: Well, it depends. There are good and not so good double rip stop materials in the market. In a good material the rip stop yarn is spun from several yarns, reinforcing the cloth. This reinforcement combined with the finish resin that is applied creates better rip stop ability as well as less elongation (stretch). These 2 performance parameters lead to a more reactive kite as well as a more durable kite.”

“Harri: In the meeting we were talking about the life of a kite and how materials react. Could you tell a bit more about how the ripstop works and how the Teijin X4 makes your kite stay solid for longer?”

“Peter: Since the X4 ripstop has less elongation than any other material out there. Each single fiber in the material is less exposed to its max elongation/stress. This allows each fiber and thus the cloth perform longer at a higher level. This translate to the kite staying in better shape and performing for a longer time.”

X4 on erittäin hyvä esimerkki filosofiasta Eleveightin takana. Ei ole mikään yllätys, että suunnittelijan saadessa itse päättää leijojensa materiaalit, ovat ne parhaat mitä markkinoilta löytyy. Vaikkakin X4 materiaalina on leijavalmistajalle kalliimpi, se ei näy kuluttajalle kohonneina hintoina. Näin voidaan toimia, kun suuret sijoittajat eivät ole enää rajoittamassa toimintaa voittoa maksimoidakseen. 😊

https://www.youtube.com/watch?v=ZwRTgGZmVi4

Aikaisempi Teijinin julkaisema huippumateriaali oli Technoforce D2, jonka Teijin toteutti yhdessä Northin kanssa (myöhemmin D2 oli käytössä valtaosalla johtavista valmistajista kuten myös Eleveightin 2018 leijoissa). Tässä videossa tulee hyvin esille mistä purjemateriaalin kestävyydessä on kyse. Kun verrataan Technoforce D2:sta ja Teijin/Eleveight X4 materiaalia on X4 ~30% kestävämpi ja jämympi.

Sitten leijoihin. 2018 oli RS todella iso yllätys. Aikaisemmasta olimme tottuneet, että freerideleijat eivät ehkä täytä kokeneiden kuskien vaatimuksia, mutta tänä vuonna olimme kovasti väärässä. RS osoittautui aivan mielettömäksi peliksi, josta pitivät kovasti kuskit läpi linjan. Oli hauska nähdä, että tiimikuskimmekin alkoivat siirtyä varsinkin keski/pienessä koossa RS:n suuntaan.

Ainoa asia mistä annoimme parannusehdotuksia viime vuonna, oli leijan todella kova veto. Kun oltiin kelialueen yläpäässä, leijan veto tuntui trapetsissa ja kylkiluissa( :D ) todella paljon. Voimakasrakenteiset kuskit pystyivät vielä hallitsemaan leijan härkämäisen voiman, mutta keveämmillä kuskeilla RS:ssä alkoi olla jo liikaa haastetta. Tämä siis ainoastaan light wind kokoisissa leijoissa. Muuten leija oli todella tykätty.

Mitäs sitten 2019? Annetaan Peterin kertoa tarkemmin.

”Harri: In Finland the RS got such an amazing feedback last year. Only negative we heard was that when you were using it in the higher wind range it was a bit of a workout to ride. After riding the new 2019 version in fairly strong wind I can feel that 2019 doesn’t try to squeeze you. What were the changes you made for the 2019 model?”

“Peter: Yes the RS is a very powerful kite. The 2019 version is still equally powerful but has a better manageable top end. To achieve that I made small modification in the Arc, Aspect Ratio, profile and bridle geometry.”

“Harri: And obviously a lot of riders want to hear that does the new RS still boost as high as the old one ?”

“Peter: Yes I think so, the handling of the kite has improved. This additional control helps with timing, edging loading etc. “

rs14harri

Uusi RS 14m allekirjoittaneen ensitesteissä!

Olemme itse päässeet nyt ajamaan useamman session leijalla ja se on todellakin muuttunut aivan täysin. Uuden materiaalin ja muutosten myötä leija on nopeampi ja keveämpi ohjata eikä se purista yhtään vaikka kuinka ylitehoisena mennään. Parasta tässä, että parin demopäivän jälkeen myös kevyemmät kuskit ovat antaneet samaa palautetta.

woors14

Ensimmäisenä ajopäivänä napsahtikin tauluun heti paras WOO loikka mitä olen tehnyt 14m leijalla ja omasta ennätyksestä jäätiin ~0,5m. Sen verran pitää mainitä, että ennätys oli tehty 12m FS:llä täydellisestä rampista ja nyt tulos pamautettiin pikkuchopista

FS on myös saanut kokea pieniä muutoksia, mutta materiaalien lisäksi hieman maltillisempia kuin RS. Uusi materiaali on tehnyt leijaan jämäkämmän sekä tarkemman tuntuman, mutta ajotyyliltään FS on edelleen se sama mistä moni tykkäsi viime kaudella. Meidän ensimmäisessä demopatterissa on vain yksi 12m, FS jolle vielä ei ihan niin kovaa keliä ole tullut, että kunnon testi olisi saatu aikaiseksi, mutta kuunnellaan mitä Peter on leijalle tehnyt.

”Harri: Then for the FS. What were the design goals for the kite this year?”

“Peter: The FS has been very popular with freestyle riders, besides the rawmaterial upgrades the main improvements are more stable wingtips especially in strong and gusty winds. We tested this in South Africa and the 2019 FS came out rock solid.”

“Harri: We have been hearing a lot of opinions on which one RS or FS is better for hooked in boosting. Personally we feel it to be RS but as a designer what is your opinioin. On perfect conditions with a solid rider which one will win RS or FS ? 😊”

“Peter: I think it depends what you are after. The FS will win the mega loop and vertical lift category, while the RS will win in the hang time and maybe it gets you up a little higher.

fs12tj

Uusi 2019 FS 12m teki ensiesiintymisensä Oulussa.

WS:n kohdalla pääsimme ajamaan 2018 mallia Vietnamissa parin viikon ajan. Leija toimi aalloissa kuten odottaa sopii. Ainoa huono puoli leijassa oli sen kysyntä. Myimme omat leijat joulukuussa Vietnamiin ja sen jälkeen jokainen tuotantoerä myytiin loppuun päivässä. Nyt olimme ennalta viisaita ja mukaan lähti 9m ja 7m WS. Omaa tuntumaa siis kamppeeseen ei vielä ole, mutta kysyimme silti Peteriltä mitä muutoksia hän leijaan teki.

”Harri: Then for the WS. Amazing feedback on the 2018 model (like the rest of the lineup) but what was done for the 2019 model?”

“Peter: This was a difficult one, I wanted to improve the stability in the strong gusty wind, without losing any drift and light wind performance. Small modifications in the Arc, the bridle and load distribution, together with the less elongation in the raw materials made this happen.”

“Harri: You have been promoting the WS also as a solid freeride kite. If you compare it to the RS for a normal freerider cruising around and doing jumps what are the main differences in your opinion?”

“Peter: Besides using the WS in Waves, it is nice for foiling or just cruising around, It flies well in light wind, has a good drift and is simply a joy to fly. This kite really allows you to use the entire wind window and you can control it in each position. This makes it so much fun. Together with the light bar pressure it suits just well for a lot of riders. “

”Harri: Thank you very much for all the hard work and lets keep on pushing the sport 😊”

“Peter: Thanks Harri and see you soon.

Näin yhteenvetona täytyy nostaa Tarifan tapaamisesta esille kohta minkä yksi osakkaista Philippe Martin hyvin sanoi.

The goal of Eleveight is to make gear that are amazing to ride and great quality. We don’t have to sell 50 000 kites. Even if we don’t sell any more than last year we are OK. We have no investors saying you need to sell more more more. Or that you can’t use this material because it eats profit. We make the gear as well as we can and let the customers decide how many we sell!”

Tiimi Eleveightin takana. Samuel, Priscilla, Peter, Philippe, Robert ja Jose

Tiimi Eleveightin takana.
Samuel, Priscilla, Peter, Philippe, Robert ja Jose

eleveightmeeting

Eleveight maahantuojat ympäri maailman kokoontuivat Tarifaan 2019 malliston esittelyyn. Mahtava olla osa tätä porukkaa jotka ovat aidosti alalla rakkaudesta kiteen!!