fbpx

Eleveight RS arvostelu allround kuskin silmin

Nyt on tullut jo jonkin verran ajettua uutta Eleveight RS leijaa ja tässäpä olisi minun ajatuksia leijasta.

Hieman taustaa avatakseni olen kiteillyt about 12 vuotta ja ajotyyli on niin allround kuin se voi olla. Tykkään cruisailla, ajaa aaltoa, vetää old school freestyleä, silloin tällöin unhookkia ja tietty buustailla. Varsinaisesti en ole mihinkään tiettyyn osa-alueeseen keskittynyt vaan ajotyyli on melkeen päivästä kiinni mitä huvittaa tehdä 🙂

Toki kirjoitan tätä arvostelua myös maahantuojan roolissa, mutta yritän parhaani mukaan tehdä tämän mahdollisimman neutraalisti 🙂

Kuluneen vuoden aikana tosiaan meidän leijapuolella oli härdelliä Bestin toiminnan loppumisen ja uuden Eleveight merkin julkaisun myötä (klikkaa ja lue näistä aiheista enemmän)

2018 mallistossa Eleveight on lähtenyt erottamaan eri leijamallit paljon selkeämmin kuin Best aikanaan teki. FS on selkeästi suunnattun freestylekuskeille, WS aaltoporukalle ja RS kaikille meille jotka tykätään vaan kitettää 😀 Tällainen jako on aikaisempaan katsottuna tosi hyvä koska enään kaikki leijat ei ole ihan OK kaikille vaan jokainen löytää tästä valikoimasta omansa.

No, mutta sitten RS:ssän pariin. Aikaisemmin Best Rocan kohdalla tykkäsin, että leija oli omaan mieltymykseen aavistuksen tylsähkö ja käytin sitä pienemmässä koossa. Ensimmäisille sessareille lähdinkin RS:n kanssa ehkä pienellä ennakkoasenteella, mutta aika nopeasti mieli muuttui 🙂 Tiedän, että tosi monella tulee näistä leijoista se fiilis, että tämä on vain aloitteleville suunniteltu kampe.rshyppy

Jos ihan alkuun pitäisi RS tiivistää yhteen sanaan olisi se HAUSKA! Heti ensimmäisen sessarin alussa leija istui suoraan käteen ja tiesi tarkalleen mitä se tekee. Tosi nopeasti pystyi alkaa heittelemään rolleja, darkslidejä yms. kun pystyi vaan luottamaan leijaan niin hyvin! Hypyissä leijan tuntee koko ilmalennon ajan. Vietnamissa kuvailimme hieman lähellä rantaa missä on varsin matalaa. Viime vuonna samassa paikassa täräytin huolella pohjaan ja tämä hieman kummitteli edelleen takaraivossa. Muutaman yrityksen jälkeen pystyi RS:n kanssa paukuttelemaan sen mitä osasi ja missään vaiheessa ei tullut sitä epävarmaa fiilistä, että kuinkahan tässä käy (tuuli tuossa kohti oli varsin puuskainen). Varsinkin rolleja pyörittäessä on tosi kiva kun puomituntuma kertoo leijan sijainnin ja voit tosi tarkasti säätää tullaanko alas nopeaa vai liitämällä. Aloittavien kuskien kohdalla tämä tuntuma tulee nopeuttamaan kehittymistä valtavasti!

Toinen mikä tuo RS:ssään sitä hauskuutta on sen laaja sweetspot. Esim. FS:llä ajaessa ajoituksen ja ajotekniikan pitää osua hyvin kohdalleen. Okei kun FS:llä ajoitus osuu niin sitten lähtään korkealla ja kovaa (kun hypin kovassa kelissä vaan suoraa koukkuloikkaa on FS aivan timangi vehje!). RS:llä taas hypyt lähtee hyvin vaikka leijan lennätys ei menekkään ihan täydellisesti. Tietysti se palkitsee hyvän ajoituksen äkäisemmällä boostilla, mutta välistä sillä voi vain roiskia menemään kun tietää, että ylös noustaan vaikka ei nyt ihan täysillä keskittyisikään. Innolla odotan tulevaa talvikautta ja hyviä hyppysessareita kun ei ehkä niin paljoa jännitä äkäisemmät alastulot kovalle pinnalle 🙂

Kuinkas sitten kelialue?

Kesällä olimme Hawaiilla Oulussa ja pitelin siinä päivän ajan kurssia. Kouluttajamme Juha oli ajelemassa 10m RS:llä ja kun hän tuli ohi oli minulla oppilas siinä vaiheessa, että hän pärjäili yksin. Huidoin Juhan lähemmäs ja härskisti nyysin häneltä RS:n ja laudan ja jätin pitämään oppilaalle seuraa 🙂 Samalla huomasin, että nyt lähti jo neidit ja keveämmät kuskit rantaan vaihtamaan 12m leijoja ja ajattelin, että tästä tulee vaan nopea myötätuuliralli, mutta mitä sitä tyhjää. Leija veti todella hyvin ja pystyin jopa hyppimään. Voin sanoa, että ei ikinä ole käynyt sitä, että minä ajan saatikka hypin pienemmällä leijalla kuin muut 🙂

Samanlainen setti kävi myös Sisiliassa missä aamupäivällä olin ajamassa FS 16m:llä jossa oli ihan OK tehot. Tuuli nousi max 0,5ms ja tuumailin Päiville, että pumpataan hänelle 12m RS (joka siinä vaiheessa odotti korkkaamattomana paketissa vesille pääsyä). Ajattelin, että itsellä nyt ei ole mitään toivoa päästä sillä kun 16m ei ollut mitenkään kovatehoinen. Noh nostin leijan Päiville ilmaan ja siellähän oli tehot päällä. Huikkasin Päiville rantaan, että menehän hakemaan toinen leija sillä minä lähden tällä vesille (kjeh kjeh). Tämä oli toinen kerta kun minä ajan pienemmällä leijalla kuin moni muu ja vielä hypin sillä 🙂

Itse en ole vielä päässyt testaamaan RS:n kelinkestoa, mutta nyt pidetyllä Vietnamin leirillä Carl (painoa 71kg) ajeli tyytyväisenä 7m RS:llä siinä missä itse (95kg) olin paikoitellen melko huolellisen ylitehoinen 7m WS:llä (toki itse oli laikkarilla ja Carl twinillä). Esim. Rocan kohdalla keveämmillä kuskeilla oli hieman haastetta pitää kampe kynsissä kun tuuli hipoi leijan ylärajoja, mutta RS:n kohdalla ei tunnu tätä ongelmaa olevan laisinkaan.

Yhtenä päivänä pääsin vielä ajamaan 8m RS:ssää Vietnamin aalloissa. Alkureissun ajelin aaltoja pelkästään WS:llä (aaltoleija) ja tietysti RS ei päässyt samalle tasolle, mutta se silti toimi varsin hyvin! Paljon parempi tatsi kuin aikaisempana vuonna Best Rocalla. Leija drifasi ihan asiallisesti ja kun leija on nopeampi kuin aikaisempi pystyy sitä ketterästi heittelemään aalloissa. Satunnaiseen waveajoon siis toimiva laite.

Pari kertaa olen myös päässyt vähän unhookkia vetämään RS:llä. Tämä on osio jossa FS pesee RS:n mennen tullen. Mutta jos silloin tällöin heität raleyta, backkirolleja tai s-bendejä toimii RS siihen ihan tarpeeksi hyvin! FSsään verratessa huomaa, että leijassa on napakahko veto päällä läpi ilmalennon. Tämä tietysti tekee blindiländäykset vähän haastavammiksi, mutta en usko, että esim. raley to blindin ländäys jää tästä kiinni. Tietysti jos tykkäät vetää unhookkia reilummin ei tämä ole se paras leija siihen touhuun.

Näin summauksena Eleveight on onnistunut tekemään RS:stä todella hauskan leijan juuri minunlaiselleni kuskille. Arvostan tuntumaa ja ennalta-arvattavuutta yli maksimaalisen suorituskyvyn koska tämän vuoksi uskallan tehdä enemmän. Ja itsellä ei tosissaan ole mitään tiettyä osa-aluetta kitessä mitä haluaisin vain tehdä. Harvoin edes vesille mennessä tiedän mitä sessarilla tulen tekemään. Ja tässä RS loistaa.

Lisään tähän alas vielä One Launchin tekemän arvostelun RS:stä. Tämä arvostelu on tehty vielä selkeästi itseä osaavamman kuskin näkökulmasta ja suorituskyky on yllättävän hyvä!