Tällä kertaa arvostelun kohteeksi on joutunut Brunotti Super Q kitesurffilauta. Laudan testaukseen otti Olli joka on varmasti yksi Suomen kokeneimpia strapless kuskeja. Laikkarihommat Olli aloitti 2004 ja twinit on jäänyt täysin 2010. Sinä aikana Olli on ajanut 20-25 eri kitelaikkaria ja sen verran olen itekkin Ollin kans kamoista fiilistellyt, että tiedän kaverin miettivän niitä vähän tarkemmin 🙂


Brunotti super-Q 5´10

Suhtauduin epäillen tähän lautaan ennen testiä. Koska painan 90kg en ostan yleensä alle 25 litraisia tai alle 18´leveitä lautoja. Super-Q:n rokkeri on kuitenkin maltillinen ja lauta kulkee kohtuullisen kevyesti isommankin kaverin alla. Laudassa on single konkaavi ja thruster eväsetti, jotka itse aina ensimmäisenä tarkistan, jos olen hankkimassa aaltolautaa. Lauta on nopea, vakaa, kevyt ja yllättävän kääntyvä. Lauta tuntuu jalkojen alla enemmän noin 5´8 laudalta kuin kokoiseltaan. Osittain varmaan erikoisen eväsetin vuoksi laudan saa myös helposti slaidaan esim. vastakäännöksessä tai aallon harjalla. Takana on L/XL kokoa oleva evä ja sivuilla XS/S future Fin evät. Koitin 3m aallossa hiukan isompia M-koon sivueviä ja se toi hiukan vielä lisää pitoa kovissa vauhdeissa, mutta vakioevilläkin osaava seppä pystyy helposti haastamaan isompaakin aaltoa. Laudan kansi on jalan alla aika suora ja lauta on etujalan alta normaalia ohuempi, minkä valmistaminen on onnistunut luultavasti hiilikuidun ansiosta. Jalkapohjan ollessa tukevasti koko pituudeltaan pohjassa ja lähellä vettä, lauta on todella vakaa ajettava suurissakin nopeuksissa ja laudan ohjailu on helppoa. Vaikka kyseessä on hiilikuitu lauta, se on todella pehmeä ajettava. Pohjan syvä single konkaavi syö hyvin pottupeltoa, vaimentaa tärähdyksiä ja on suuntavakaampi kuin suurin osa normilaudoista. Myös ilmassa laudan hallinta on helppoa laudan ohuuden ja keveyden ansiosta. Esim. off the lipit lähtevät tosi vaivattomasti ja jalat pysyvät hyvin kannessa kiinni. Lauta pitää hyvin nopeutensa lipalle asti isommissakin aalloissa eikä tahmaa lähdöissä leikkisän perän vuoksi kuten esim. jotkin pintail laudat. Laudan sheippi edustaakin uutta koulukuntaa. Sitä ajetaan suurimmaksi osaksi aika edestä ja takajalka menee tailpadille vasta aallon kyydissä. Takajalalle kun antaa painetta niin käännökset ovat todella napakoita ja tapahtuvat pienellä säteellä.

Kenelle: Lauta riittää ainoaksi aalto/kruisailu laudaksi suurimmalle osalle käyttäjistä. Laudan voi hankkia ensimmäiseksi laudaksi ja siinä on todella paljon potenttiaalia, kun taidot kasvavat. Hiukan leveämmällä laudalla harjoittelu on kuitenkin helpompaFreestyle laudaksi löytyy varmasti parempiakin lautoja, joten siihen lautaa ei kannata pelkästään ostaa. Mutta freestyle laudan kaverina se kattaa jo kaikki kelit. Itsellä tuli tehtyä tosta saman tien kaupat ja ajan sillä 80 % keleistä. Ulkomailla tai joskus suomessakin kevyemmillä aaltokeleillä voin ottaa vielä hiukan isomman laudan alle mutta sitä ongelmaa tuskin on alle 75kg henkilöillä.

Miinukset: Muuten hyvin viimeistellyssä laudassa oli muutama pieni epäkohta jotka ois voinut viedä samalla tarkkuudella maaliin. Varsinkin sivuevät on liian väljät boksiin. Ruuveja kiristämällä ne saa kohtuu jämäkäksi, mutta pieni kolaus ja ne liikkuvat taas. Itse korjasin tämän laittamalla muutaman pätkän teippiä evän kantaan ja asia oli sillä kunnossa. Mukana tulevassa tailpadissa oli normaalia suurempi kohotus jalan keskiosassa, sen kanssa on vaikea saada takajalkaa kunnolla istumaan padille. Padin pohjasta kannattaa poistaa tämä koroke ennen liimausta. Se lähtee ihan repimällä. Sitten vaan padi kiinni ja tarvittaessa vielä pikkasen kontaktiliimaa kohokkeen kohdalle padiin jos ei luota reunan liimoihin. Lautaan tulee myös kantapäiden alle painaumat kun kunnolla ryskää, niinkuin muihinkin lautoihin vaikka onkin hiilikuitua. Lauta on kuitenkin jämäkän oloinen ja luotan sen kestävyyteen omista laudoista eniten.