Eleveight WFS V4 Wing
495,00 € – 550,00 €
41% Off
Varasto loppu
Todella laadukkaista materiaaleista Sri Lankassa valmistettu puomillinen siipi!
Paketti sisältää siiven lisäksi puomin, karkuremmin ja laukun.
Koko | 4m, 3m (sininen), 3m (vihreä) |
---|
WFS = Wing Foil Series ja kuten nimi sanoo on kyseesä wingfoil siipi
Leijojen tapaan Eleveight on lähetenyt alusta asti tarjoaman wing puolelle parasta mitä markkinoilla on saatavilla. Mutta myös hintapuoli on Eleveightille ominaista eli kyseessä ei ole siltikään markkinoiden kallein siipi!
WFS on siis puomilla (puomi ja karkuremmi sisältyvät hintaan) varustettu siipi.
Miksi puomilla?
Aloittelijat
Puomin käytössä on useita eri etuja. Ensimmäinen on sen helppous. Varsinkin alussa tasapainoa hakiessa voi olla haastava saada otteita oikeasta paikkaa. Tai jos otteen saa esim. väärästä kahvasta sen siirtäminen ei ehkä tapahdukkaan niin helposti. Puomillinen siipi helpottaa kaikkea tätä ja reilusti. Voit napata käytännössä mistä kohti tahansa kiinni ja liikuttaa sitten kättä paremmalle paikalle päästämättä missään vaiheessa siivestä irti.
Kokeneet
Kun kokemusta karttuu saa puomi ihan uuden tarkoituksen. Puomi parantaa merkittävästi siiven ohjaustarkkuutta koska pienikin liike kädessä vaikuttaa suoraan siipeen. Tämän lisäksi puomi mahdollistaa käännösten tekemisen yhdellä kädellä sekä ajamisen vain yhdellä kädellä siivestä pitäen ja ranneliikkeellä tehoa säätäen. Keveässä tuulessa puomi antaa myös tehokkaamman pumppauksen, koska puomi tukee merkittävästi myös siiven ja varsinkin keskistrutsin rakennetta.
Mikä tekee Eleveightin siivestä niin hyvän?
Se mikä erottaa Eleveightin monesta muusta on todella mittava kokemus leijoista, materiaaleista ja valmistamisesta. Kaikki Eleveight WFS siivet valmistetaan käyttäen Teijin/Eleveight X4 materiaalia purjeessa ja Teijin XT:tä leading edgessä ja strutseissa. Nämä materiaalit ovat (pois suljettuna Aluula ja Dyneatex) tällä hetkellä markkinoiden parhaat materiaalit.
WFS siiipien suunnittelusta vastaa Peter Stiewe joka on ollut suunnittelemassa niin leijoja kuin siipiä lajien ensimmäisistä hetkistä saakka.
Kun yhdistetään Peter Stiewen osaaminen ja Eleveightin käyttämät materiaalit on lopputuloksena todella upea siipi
Mutta miksi?
Kun halutaan suorituskykyinen siipi tavoitellaan siinä mahdollisimman suurta jäykkyyttä niin rakenteen kuin itse purjeen osalta. Mikäli purje on löysä ”säkkimäinen” ei tuulesta saada hyvin tehoja irti. WFS tarjoaa yhden markkinoiden napakoimmista siivistä ja tämä on se missä suunnitteluosaaminen sekä materiaalit yhdistyvät. Sivun alla olevassa videossa Peter Stiewe kertoo tästä tarkemmin, mutta yli kahden vuosikymmenen kokemus leijojen suunnittelusta on antanut sen osaamisen mikä mahdollistaa sen, että siipi on näinkin jämäkkä.
Toinen asia on siiven väsyminen ”elongation” joka tarkoittaa sitä, että moni siipi voi olla uutena erittäin napakoita, mutta lyhyenkin ajan saatossa siipi ”väsyy” eli materiaalit venyvät. Tämä on taas asia missä Eleveight X4 materiaali loistaa. X4 on ollut leijapuolella markkinoiden paras purjemateriaali jo pidemmän aikaa ja tiedämme hyvin kuinka priimakuintoisena leijat pysyvät paljon pidemmän aikaa kuin ennen.
WFS siivet valmistetaan samalla tehtaalla Sri Lankassa missä myös Eleveightin (ja parin muun johtavan leijamerkin) leijat tehdään. Alalla olevien keskuudessa tämä Sri Lankan tehdas on yhtä kuin paras työn laatu mitä alalla on.
Mikä koko minulle?
Kun laji halutaan ottaa kesällä haltuun on voima sinun ystävä! Olen itse n. 95kg ja 6m siipi on minulle erittäin hyvä valinta. Pystyn käyttämään tätä siipeä todella kovissakin tuulissa, mutta opettelussa sen tehosta oli merkittävä hyöty. Itsellä tämän 6m siiven kaverina on 4m WFS joilla pystyn kattamaan kaikki kelit n.6ms – +20ms. Tämän lisäksi Suomessa kelit ovat yleisesti hieman keveämmällä puolella joten mikäli koko arveluttaa niin suosittelemme nappaamaan sen isomman koon.
Siipiä on monen hintaista niin miksi valita tällainen arvokkaampi?
Kuten leijasurffauksenkin alkuaikoina oli tarjolla monen hintaista leijaa ja tämä sama on nähtävissä nyt wingfoilien puolella. Laji hakee paikkaansa ja todella monet tahot haluavat päästä mukaan meininkiin.
Siiipeä valmistaessa sen hinta koostuu kolmesta ostasta. Materiaalit, työvaiheet ja työn laatu.
Edullisista materiaaleista valmistetuissa siivissä on selkeästi havaittavissa ongelmia keston kanssa. Siivet saattavat tuhoutua nopeampaa, mutta mikä haastavampaa siipien materiaalit pehmenevät nopeasti ja siipi ei toimi enää samalla tavalla. Tämä sama on ollut hyvin nähtävillä leijasurffauksen osalla missä nykyaikaiset huippumateriaalit pitävät leijan muodossaan paljon pidempään kuin ennen. Toinen missä edullisuus näkyy on venttiilit ja liittimet. On selkeästi nähtävissä, että leijamerkeillä (myös muut kuin Eleveight) on paljon parempi osaaminen venttiileistä ja niiden kiinnittämisestä sisuskumiin (bladderiin). Materiaalit eivät pelkästään paranna suorituskykyä ja tuntumaa vaan vaikuttavat myös merkittävästi kestoon!
Toinen missä siiven hinnassa voidaan säästää on työvaiheet. Tiesitkö, että niin leijoissa kuin siivissä etureunan (leading edge) työvaiheet ovat valtaosa koko tuotteen hinnasta. Kun siiven hintaa halutaan painaa alas tehdään siipi harvemmista paneeleista, yksnkertaisella tikkauksella ja ilman vahvikkeita. Tällä tavalla saadaan vähennettyä työvaiheita ja painettua hintaa alas. Tämä on selkeä kompromissi rakenteen ja kestävyyden kustannuksella.
Viimeisenä on työn laatu. Olen itse vieraillut Sri Lankan tehtaalla ja laadun valvonnan taso on mykistävää. Mitä ikinä kukaan tekee on perässä joku joka tämän työvaiheen tarkastaa. Tästä syystä esim. Eleveightin leijojen takuumäärä on Suomessa ~0,5%.
Kun käytät WFS siipeä ensimmäisen kerran huomaat sen valtavan eron moneen muuhun. Kun olet käyttänyt siipeä vuoden tai pari ja vertaat sitä yhtä paljon ajettuun halvemman hintaluokan siipeen on ero vielä paljon isompi.
Alla tarinaa Peter Stiewen kanssa asioista mikä tekee hyvän wingfoil siiven.
Veskun kommentit WFS:stä
-
Uusi materiaali (Teijin X4) on selkeästi napakampi ja ”rapeampi” materiaali kuin vanha. Voisi veikata, että muoto säilyy paremmin.
-
Canopy on tiukempi ja kestää hyvin keliä. Kryssikulmat ovat tuoreessa siivessä tietty aina hyvät ja niin oli tässäkin.
-
Canopyn tikkauksien suuntia on parannettu ja ikkuna on kaksiosainen. Siipi on hieman kevyempi. Takaliesman latat ovat hieman eri paikassa, mutta muuten samanlaiset.
-
Etusturtsin muutokset ovat pieniä, mutta tipin ovat hieman ohentuneet ja ilmeisesti myös keskeltä hieman. Etukahva on sama ja muut vahvikkeet.
-
Puomi on samanlainen ja sen hyvä puoli on ohuus (n. 25 mm) ja sen saa helposti myös irroitettua reissuun. Puomin etureunaan laittaisin hieman pehmustetta (esim. grippiteippiä), ettei haakkaa vahingossa lautaan.
-
Venttiilin suojakorkki on nyt kestävämpää muovia ja kestää paremmin pakkasta.
-
Keskistrutsissa ei ole erillistä tyhjennysventtiiliä. Hyvä siinä mielessä, että on yksi sauma vähemmän vuotamaan, mutta tietysti hidastaa vähän tyhjentämistä. Muuten liitosputki ja sen lukitus on sama. Keskistrutsinpäässä on nyt velcrolukitus.
-
Mukana tulee hyvä pussi isolla taskulla, varaosasarja ja suora rannekarkuremmi.
-
Siipeen pumpataan 6-7 PSI painetta.
WFS:llä ajon makuun by Harri Rautava
Takana on nyt n. 15 kertaa wingfoilia ja taso tätä kirjoittaessa on siinä, että ajo sujuu joka suuntaan ja käännökset onnistuvat siivellä noin puolella yrityksistä. Olen käyttänyt Eleveight WFS:ssää, Duotone Slickkiä ja Duotone Unittia. WFS on näistä oma suosikkini koska kahvoilla varustettu Unit aiheutti varsinkin aallokkoisessa paikassa haasteita käsipaikkojen löytämisessä. Verrattuna Duotone Slickkiin WFS:ssä tuntui olevan hieman enemmän tehoa ja se nousi paremmin ylätuuleen. Mainittaneen, että testaamani Slick oli todella paljon ajettu.
Saattaisit pitää myös näistä tuotteista
1.120,00 € – 1.395,00 €
49% Off
Tuotteen saatavuus
Koko 4m, 4.5m, 5m, 5.5m, 6m, 6.5m
Miniboom Silver, Platinium
225,00 €
Varasto loppu
Tuotteen saatavuus
Koko M, XL
Väri Black, Deep-sea
Varasto loppu