H: Hei Tanna! Ihan alkuun, mikä homma?

T: Hei vain! Olen Tanna ja olen koukussa Wing Foilaukseen. Minulla ei ole taustalla mitään muuta vesiharrastuslajia. Olen kyllä kokeillut leijasurffausta, joka on minun mielestäni tosi pelottavaa, ja leijahiihtoa, joka ei ole niin pelottavaa, sekä wakeboardia ja sähköfoilia. Oma urheilutaustani on ratsastamisessa, maastopyöräilyssä ja lumilajeissa, kuten laskettelussa ja lumilautailussa. Aloitin vuonna 2022 rahan, ajan ja hermojen tuhlaamisen wing foiling -harrastukseen. Mutta olen myös saanut tästä harrastuksesta paljon muuta kuin mustelmia, kuten todella hienoja onnistumisen tunteita pienistä asioista, mahtavia harrastuskavereita, jotka auttavat aloittelijaa, ja kyvyn lukea sekä tulkita eri lähteistä tuuliennusteita.

Testasin wingiä ensimmäisen kerran surffiskeitin kanssa Fuerteventurassa ja olin heti myyty! Samana talvena kokeilin wingiä myös jäällä ja lumella, sekä suksilla että laudalla. Siirryin lumelta veteen ja aloitin treenit isossa aallokossa, liian pienellä laudalla. Kokeilin monia asioita itse ja opin virheistäni. Mutta koko homma oli niin siistiä, että se oli vaivan arvoista. Viime kesänä maastopyöräily vei kuitenkin suurimman osan vapaa-ajastani. Nyt toinen kesä wing foilailua on lopuillaan ja treenaan käännöksiä. Käännökset onnistuvat, kun kaikki on kohdillaan: tuuli, aallot, välineet ja tähdet taivaalla. Useimmiten ne eivät kuitenkaan onnistu. Tänä kesänä pyöräily on jäänyt vähemmälle ja wingfoilaus on vienyt mukanaan.

 

H: Eli takana on yksi silloin tällöin lajia kokeileva ja yksi aktiivisempi kausi, mahtavaa! Vaikka Wingfoilin aloittaminen koostuu monista osista, varusteet ja niiden oikea valinta ovat keskeinen osa tätä. Olen varma, että moni Suomessa miettii, miten päästä lajin pariin ja millä varusteilla aloittaa. Aloitetaan laudasta. Voisitko kertoa hieman omasta matkastasi? (Tannan pituus 160cm ja paino 58kg)

T: Aloitin vuonna 2022 75-litraisella laudalla. Alussa tasapainon löytäminen oli haastavaa, varsinkin aallokossa. Meni pitkään ennen kuin löysin tasapainon laudan kanssa aallokossa, vaikka wingistä sai tukea. Mutta sinnikkyys kannatti ja viime kesänä pääsin ajamaan foililla molempiin suuntiin. Hankin kuitenkin viime kauden lopussa 95-litraisen Fanatic Sky Wing -laudan. Isompi lauta auttoi heti foilille pääsemisessä ja vähensi starttirypemisiä. Näin säästin energiaa ajamiseen. Uskon, että nykyään pärjäisin pitkälti 75-litraisella laudalla, mutta kun käännökset alkavat sujua, voisin harkita 55-litraisen laudan hankkimista.

Tanna matkalla vesille 75 litraisen laudan kanssa

H: Eli vaikka 75-litrainen lauta ei olekaan ylisuuri, tuo 95 litraisen lisätilavuus auttoi sinua lajin aloittamisessa. Entä foili? Moni sinun kokoinen saattaa pelätä suuria, yli metrin leveitä siipiä. Miten sinun matkasi on sujunut?

T: Pääasiassa olen ajanut SAB Foilin 1100 etusiivellä (2100cm2). Se saattaa tuntua suurelta, mutta sen hitaus, vakaus ja helppous tekivät lajin aloittamisesta sujuvaa. Tänä kesänä opin pumppaamaan laudan foilille wingin avulla ja aloin harjoitella käännöksiä. Vaihdoin myös etusiiven 1100 SABfoil Tortugasta nopeampaan 945 SABfoil Ondaan. 1100 etusiipi tuntui siltä kuin se liikkuisi raiteilla, ja sen kääntäminen oli usein vaikeaa. 945 etusiipi ja 95-litrainen lauta olivat pitkälti tämän kesän hyvä yhdistelmä, kunnes aloin harjoitella käännöksiä. 945 tarvitsee enemmän tuulta ja vauhtia pysyäkseen foililla. Vaikka pidän 945 etusiivestä, sen nopeus ei välttämättä tee käännöksistä helpompaa, ainakaan aluksi. Käännösharjoituksissa, joissa kaaduin usein, päätin ottaa taukoa ja kokeilla erilaisia lautoja. Halusin löytää itselleni sopivan setin käännösharjoituksiin. Valitsin 75-litraisen laudan, joka oli ketterämpi ja helpompi pumppaa foilille kevyessä kelissä kuin 95-litrainen lauta. Kontrolli foiliin oli myös paljon parempi.

H: Eli isompi foili mahdollisti siirtymisen pienempään lautaan. Mielenkiintoista! Entä wing? Tämä on asia missä huomaan, että minulle soittavat lajista kiinnostuneet kuskit ovat sitä mieltä, että wingi ei saisi olla kovin iso. Sinun kokoiset kuskit vieroksuvat kaikkea yli 4m kokoa ja taas isoille miehille tuntuu vaikealta perustella mitään yli 5m siipeä. Mitkä on sinun fiilikset?

T: Kyllä itsekin aluksi vieroksuin isoampia wingejä mutta johtui varmasti osin siitä että viimekesänä kun aloitin oli aika paljon kovia kelejä, joten olin tottunut käsittelemään 3m ja 4m wingejä. Aluksi 5m tuntui isolta. Nyt olen ajanut 2,5-7m wingeillä joista 5,5 on ehdottomasti eniten käytössä. Sanoisin että koon lisäksi wingien malli vaikuttaa myös paljon käsiteltävyyteen. Isompi wingi auttaa hurjasti myös alussa foilille pääsemiseen, jos pumppaaminen ei ole vielä hallussa. Isommalla wingillä pääsee myös monesti helpommalla, kun ei tarvitse kuin pari kertaa napakasti vetää siivestä ja onkin jo foililla. Kuskin koko vaikuttaa siiven valintaa mutta kyllä myös kelikin ja se kuinka monta foilipäivää halua. 5,5m päiviä itselle on kertynyt hurjasti enemmän kuin 4m siivellä.

H: Myös wingin suunnittelu vaikuttaa tähän? Sinulla on ollut käytössä nyt Duotone Slick SLS niin oletko kokenut, että isossa koossa se on toiminut sinulle paremmin kuin aikaisemmat?

T:Ehdottomasti. aikaisemmin on ollut kovilla ja pehmeillä kahvoilla olevia wingejä sekä wingejä joissa puoli on ollut ulkoneva. Wingien rakenteetkin on ollut erilaiset. Slick on todella napakka jolloin voima välittyy pienelläkin liikkeellä helposti wingiin, joten sen kanssa ei tarvi repiä menemään. Oon ajanut myös Duotone Unit D/LAB 6m ja se vasta napakka onkin eli vaikka on iso niin sen käsittely on tuntunut helpolta.

H:JEP! Itselle (olen 187cm ja n.90kg) Duotonen 7m Slick ja Ventis ovat olleet aivan paras juttu tälle kaudelle ja muutenkin ollut yllättävä nähdä kuinka nämä isot wingit varsinkin hyvin suunniteltuna ovat täysin hallittavia lyhyemmilläkin kuskeilla.

H:Wingipuolella on myös yksi merkkejä sekä harrastajia jakava asia. Puomi vai kahvat? (Lukijoille tässä linkki Duotone Slick SLS siiven esittelyvideoon jossa käymme myös tätä aihetta läpi [joka sattuu olemaan myös Tannan valinta wingiksi])

T:Kahvoista voin sanoa että ei ainakaan pehmeät kahvat. Tykkäsin myös Duotone Unitista (kaksi kovaa kahvaa) mutta Duotone Slick on kyllä kääntänyt mut puomien puolelle :D Helpottaa käännöksissä kun voi liuttaa käsiä, saa vähän mistä vain kiinni. voi ajaa yhdellä kädellä ja silti ohjata wingiä helposti. Puomin saa pakatessa pois mikä helpottaa pakkaamista. Puomeja saa myös kapeampina ja kevyempinä millä on iso vaikutus jaksamiseen kun on pieni kämmen (etenkin hanska aikana). Mutta en nyt sano että puomit for ever! suosittelen kokeilemaan eri vaihtoehotja ja löytämään sieltä itselle sopivan. Voi olla että erikokoisssa wingeissä eri ratkaisu toimii paremmin

H:Nyt on käyty varusteita läpi niin miten tiivistäisit ylläolevan yhteen lauseeseen?

T:ÄLÄ PELKÄÄ ISOJA KAMOJA!

Tanna ja ilmassa 5.5m Duotone Slick SLS

H: Mennään sitten varusteista olosuhteisiin. Sinä harrastat paljon Yyterissä ja Hangossa eli avomerellä. Missä muualla olet päässyt lajia harrastamaan ja mitkä olosuhteet olet kokenut parhaaksi missäkin vaiheessa?

T:Oon käynyt hakemassa perspektiiviä Vesijärveltä Lahesta. On kyllä helpompi aloittaa jos tuuli on tasainen mutta toisaalta Yyterissä aloittelua voi haastaa aallot, mainingit ja matala ranta. Jos pumppaaminen on hanskassa ei puuskat järvelläkään niin haittaa. Wing foilaamaan pääsee kyllä monessa paikassa kun taitoa vähän karttuu. Silti tasainen tuuli tekee ajamisesta mukavaa ja alun jälkeen aallot on oikein kivoja ajella. Hangon, Yyterin ja Vesijärven lisäksi olen käynyt Varessäikällä

H: Sanoit, että opettelit lajin ensimmäisenä kesänä aikalailla itsekseen? Tosiaan esim. leijasurffaukseen nähden wingfoilauksessa on paljon vähemmän riskitekijöitä. Nyt lajin aloittamista miettiville, mitä haluaisit kertoa?

T:Ei tarvi muuta kun kiinnostusta lajiin ja uimataito on hyvä olla :D Malttia aluksi olit sitten uusi vesilajeissa tai vaikka foilaaminen on jo tuttua leijan kanssa, niin silti malttia alkuun niin säästää omia hermoja. Homma ei aluksi onnistu, mutta toistoja on helppo tehdä ja lauta kelluttaa, joten välillä voi vähän pysähtyä ja kerätä ajatuksia. Toisin kuin leijan kanssa energiaa ei mene narujen selvittämiseen, leijan ylös saamiseen ja laudan hakemiseen. Hyvä edetä askel kerrallaan. Testailla wingiä rannalla, treenailla laudan päälle menoa, sitten polvillaan oloa ja laudalla seisomista. Ei siis tavoittele ekana foilille pääsemistä. Nyt Wingaajia löytyy jo monelta rannalta, joten käy juttelemassa ja kysele vinkkejä. Jos et tunne rantaa on hyvä tietää kuinka syvää on ja löytyy kiviä mitä pitää varoa. Helpoin tapa päästä lajiin on ottaa joku opettamaan ja vuokrata kamat. Nyt löytyy myös hyvin videoita, verkkokursseja ja appejä joiden kautta saa myös vinkkejä.
Foilia voi myös käydä kokeilemassa monessa wakekaapelissa. siitä voi hyvinkin olla apua kun ymmärtää miltä tuntuu kun lauta irtoaa vedestä ja nouset foilin varaan. Mutta en pidä näitä välttämättöminä. Ei siis sitä varten tarvitse jättää kokeilematta lajia ettei ole päässy kokeilemaan foilia aikaisemmin

H: JES, aivan samaa mieltä! Surffarit on niin mukavaa porukkaa, että aina voi mennä kysymään vinkkiä ja tosiaan me Lappiksella tarjotaan Lappis Academy verkkoalustaa käyttöön aloitteleville jotta homma lähtisi mahdollisimman nopeasti rullaamaan! Kiitoksia todella paljon tästä ja olen varma, että tämä artikkeli auttaa monia lajista kiinnostuneita aloittamisessa!

T: Kiitos Harri! Toivottavasti näin käy. Wing foilailu on mahtavaa ja suosittelen sitä kaikille, jotka haluavat kokea veden päällä liitämisen hurmaa. Nähdään vesillä!

Kiinnostuitko? Innostuitko? Jännittääkö? Me Lappiksella voimme ihan takuuvarmasti auttaa sinua pääsemään tämän upean lajin pariin! Täytä allaoleva kaavake ja palaamme pikimmiten asiaan :)