Wingfoil on uusi ja upea laji jossa varusteiden kehitys on ollut todella nopeaa. Erityisesti wingit ovat kehittyneet valtavasti ensimmäisistä versioista niin suorituskyvyn kuin kestävyyden osalta. (Onko Wingfoil sinulle vielä vieras laji? Ei se mitään, klikkaa tästä lajista kertovalle sivulle)
Lajin alussa siipiä oli saatavilla pelkästään pehmeillä kahvoilla, mutta nykyään ne on lähes kokonaan syrjäytetty kovien kahvojen ja puomien toimesta. Tässä artikkelissa käymme läpi näiden välisiä eroja.
Ensiksi on hyvä mainita, että ensisijaisesti kyse on henkilökohtaisesta mieltymyksestä, ja tämän artikkelin tarkoitus on antaa tietoa joka kannustaisi vaikka kokeilemaan eri ratkaisuja.
Pehmeät kahvat vs. kovat kahvat/puomi
Ensiksi voidaan käsitellä mikä ero pehmeillä kahvoilla on kahteen muuhun ratkaisuun eli koviin kahvoihin tai puomiin.
Pehmeiden kahvojen selkein miinuspuoli on ohjaustuntuman kärsiminen sekä otepaikan rajattu alue.
Kun pehmeillä kahvoilla käännetään siipeä antaa kahva siivessä hieman periksi. Tällöin kahvaa joudutaan kääntämään enemmän ja ohjaustuntuma ei ole yhtä tarkka. Tämän myötä esimerkiksi yhdellä kädellä ajaminen pehmeäkahvaisella siivellä on hyvin haastavaa, monesti jopa mahdotonta.
Tämän lisäksi pehmeissä kahvoissa on kapeampi alue josta pitää kiinni. Kahvan kaareva muoto tekee sen, että kahvan reunasta ei saa yhtä hyvää ja ergonomista otetta kuin kahvan keskeltä.
Pehmeäkahvaisissa siivissä on myös monesti useita kahvoja keskistrutsissa. Kun näissä siivissä halutaan muuttaa ajoasentoa, tehoa tai muuta joudutaan lähes aina irroittamaan takakäsi jotta se voidaan siirtää toiseen kahvaan. Jutellessani aiheesta Ranskan Leucatessa sijaitsevan Surfone kaupan yrittäjän kanssa, hän kommentoi asiaa hyvin “Brands who know where to place handles, don´t need to put 5 handles on the wing”
Myös nopeissa tilanteissa jos sattuu ottamaan väärästä kahvasta kiinni pitää ote irroittaa otetta siirtäessä.
Pehmeiden kahvojen eduksi voidaan tietyissä tilanteissa laskea keveys. Tämä painoero on kuitenkin niin pieni, että valtaosalle harrastajista se ei ole merkityksellinen.(esimerkiksi Duotone Slickissä käytettävä Platinium puomi painaa 330g ja sen kokonaiskiinnitys on keveämpi kuin kahvapuomin kaikki kiinnitykset yhteensä)
Viimeisenä asiana minkä vuoksi monet kokevat pehmeät kahvat paremmiksi on turvallisuus. Tällöin siivessä ei ole mitään kovaa osaa johon voisi itsensä tai laudan lyödä. Tämä on ihan ymmärrettävä perustelu ja myös totta. Toki wingfoil lajissa on paljon muita kovia osia (lauta ja hydrofoil) jotka luovat jopa suuremman vaaran.
Puhtaasti ajotuntuman ja hallittavuuden kannalta ajateltuna pehmeät kahvat ovat selkeästi heikompi ratkaisu verrattuna koviin kahvoihin tai puomiin.
Siksipä mielestäni tärkeämpi vertailu onkin kovien kahvojen ja puomin välillä
Puomi vs. Kovat kahvat
Ensiksikin täytyy myöntää heti alkuun, että oma henkilökohtainen mielipiteeni on vahvasti puomin puolella ja voi värittää artikkelia. Yleisin kysymykseni asiasta keskustellessa onkin “mikä on puomin haittapuoli?”
Mutta asiaan.
Ohjattavuus
Niin puomin kuin kovien kahvojen ehdoton etu on siiven todella tarkka hallinta ja ohjaus. Käänsitpä käsiä tai rannetta mihin tahansa suuntaan, reagoi siipi siihen välittömästi ja erittäin tarkasti.
Puomin kohdalla tämä hallinta ja ohjaus on viety äärimmilleensä. Puomin kanssa voit siirtää käsiäsi täysin portaattomasti tilanteesta riippumatta. Tästä yksi selkeimmistä esimerkeistä on mahdollisuus ajaa wingfoililla pitkiäkin matkoja pitäen siipeä vain yhdellä kädellä. Tämän mahdollistaa se, että etukättä voidaan siirtää niin keskelle, että siivessä pysyy veto päällä vaikka takakäsi päästetään kokonaan irti. Tämä ominaisuus on erinomainen aloittelevasta kokeneeseen harrastajaan. Aloitteleva harrastaja saa tämän avulla pidettyä siivessä tasaisen vedon läpi jiippien (eli käännösten) siinä missä kokeneempi harrastaja voi ajaa keveässäkin tuulessa foililla leppoisasti sivumyötäiseen pitäen tasaisen vedon koko matkalla. Tämä taito mahdollistaa todella mukavia freeride hetkiä kun tarjolla ei ole tarpeeksi suuria aaltoja jotka mahdollistavat siipi täysin neutraalissa ajamisen.
Viimeisimmissä 2024 malliston Duotonen kahvallisissa siivissä tämä asia on huomioitu ja etukahva on selkeästi aikaisempaa pidempi. Eli vaikka puomi tarjoaa tähän hallintatyyliin täydellisen ratkaisun, on vastaavia ominaisuuksia tarjolla myös osassa kahvallisia siipiä.
Toinen asia missä puomi osoittaa erinomaisuutensa on, siinä, että kädet ovat aina oikeassa paikassa. Tietystikkään tämä ei tarkoita, että puomillisella wingillä voit ajaa kädet missä sattuu vaan tämä tarkoittaa sitä, että riippumatta missä kätesi on, voit siirtää ne oikeaan paikkaan irroittamatta otetta. Tämä, kuten yhdellä kädellä ajo on merkittävä etu aloittelevasta kokeneeseen.
Aloittelian kohdalla tämän hyöty alkaa heti laudalle ryömimisen jälkeen. Kun harrastaja on polvillaan laudan päällä, haroo wingin alta etsien paikkaa mistä ottaa kiinni. Puomin kanssa ottaa aina oikeasta paikasta siinä missä kahvallisessa (erityisesti pehmeissä kahvoissa) voi helposti ottaa väärästä kahvasta kiinni jolloin tuuli todennäköisesti repäisee siiven kädestä. Puomillisen kanssa kun saa vain jostain kiinni voi helposti liu´uttaa käden oikeaan paikkaan ja ottaa siiven hallintaan. Kokeneemmilla sama hyöty tulee eri paikassa. Allekirjoittanut tätä kirjoittaessa on alkanut hiljalleen päästä aaltoajon makuun. Tällöin tulee paljon nopeita ja yllättäviäkin tilanteita.Puomin kanssa ajaessa minulla on mahdollista vain nykäistä siipeä itseäni päin siirtäen siinä otetta tarvittavaan paikkaan. Tai vaikka tilanteessa missä ajan siipi neutraalissa ja minun pitää nopeasti saada tehoja siipeen voin lähes heittää siiven itseäni kohti ja napata vain jostain kiinni, ilman huolta, että minun tulisi irroittaa otteeni siivestä. Tämä mahdollistaa sen, että voin keskittyä paljon paremmin itse ajamiseen.
Mainittaneen, että tänä kesänä olen ajanut jopa hieman enemmän kahvallisella siivellä. Tämä siitä syystä, että Oulussa on ollut paljon keveitä tuulia ja Duotone Ventis on mahdollistanut keveimpien kelien ajon. Silti olen ehdottomasti sitä mieltä, että puomi tarjoaa paljon paremman ajotuntuman ja mahdollisuuden ohjata.
Tältä pohjalta kysynkin taas “mikä on puomin haittapuoli?”
Rakenne
Seuraava keskustelua aiheen ympärillä herättänyt aihe on siiven rakenne.
Tässä asiassa käännyin suoraan kokeneempien, tai voinko sanoa kaikkeista kokeneimpien henkilöiden pariin. Eli kysyin asiaa Duotonen wingfoil puolesta vastaavalt Klaas Vogetilta ja Eleveightin suunnittelijalta Peter Stieweltä. Peterin osalta täytyy sanoa, että hän ei pelkästään ole ollut suunnittelemassa leijasurf leijoja lajin alusta asti vaan on ollut todella merkittävässä roolissa Sri Lankan tehtaiden kanssa kehittämässä tapoja valmistaa leijoja jotta rakenteet ja valmistustavat ovat niin hyvät kuin ne nykyään ovat.
Kysyin herroilta seuraavasti
We had discussion at the local wing community of the age old depate handles vs. boom. Obviously it comes alot down to preference but in terms of construction and performance what are the pro:s and cons of each. And lets narrow this down to hard handles and boom :) Does the boom give better structural support vs. handles? Does it enable better pumping or something like that?
Ensiksi vastasi Peter Stiewe ja hän kommentoi seuraavasti
Yes the main factor is personal preference. The difference in structural support needs to be addressed in the way the strut is shaped and where load is transferred. Basically a boom wing can have a thinner strut for the length of the boom due to the boom itself supporting the load and compression. Where the boom attached the diameter needs to be bigger. The handles need a bigger diameter strut all the way to ensure stiffness and cater for compression.
Pari päivää tämän jälkeen sain vastauksen Klaassilta joka kommentoi näin
Hi Harri,
Generally as you say it’s a lot about preference between boom and handles. The support of the wing comes mainly from the strut (and the attached infill panel) and less from the steering system. The strut itself is fairly stiff when pumped and there’s not much movement in the strut itself.
If anything, the boom gives slightly more support as it’s pretty much impossible for the strut to flex/move between the two mounting points, where you could argue that between the handles the strut could be squashed which could influence the profile of the wing. Reality is, there’s not much movement with current strut diameters. This could be different with thinner struts and/or lower pressure.
Eli tästä voimme päätellä, että vaikka rakenteellisessa mielessä ero ei välttämättä ole suuren suuri, tarjoaa puomi silti parempaa tukea ja ei tarvitse yhtä paksua keskistrutsia. Klaassin viimeisestä lauseesta voidaan myös tulkita se, että hänen kommentti pohjautuu heidän (kuten myös Eleveightin) käyttämiin alan parhaisiin materiaaleihin. Keskistrutsin rakenteeseen ja varsinkin sen heikkouteen voi vaikuttaa myös heikommat materiaalit tai pelkistetympi rakenne.
Turvallisuus
Viimeisenä asiana näiden välineiden välillä on turvallisuus ja riskit varustevaurioille.
Toki selvää, että pehmeät kahvat luovat riskejä vähiten, mutta itse koen, että puomien tuoma riski on maltillinen verrattuna sen hyötyyn. Mutta tässäkin asiassa eri vaihtoehdot lisäävät tai pienentävät riskiä.
Puomeissa ja kahvoissa suurinta vaaraa varsinkin laudalle luovat kulmat. Mitä kovempi ja terävämpi, sen suurempi vaara. Samat kulmat, varsinkin kahvojen välissä voivat olla myös se vaaran paikka itse harrastajalle. On myös mahdollista satuttaa itsensä kaatumalla puomin/kahvojen päälle, mutta kuten mainittua koen itse tämän riskin pienenä suhteessa tarjoamiin etuihin.
Tässä asiassa täytyy yksi malli nostaa ylitse muiden. Duotone Slick puomillinen siipi. Tässä puomin keula ja perä on “piilotettu” taskuun eli puomissa ei ole mitään kovia nurkkia. Tämä on epäilemättä turvallisuusmielessä se paras mahdollinen vaihtoehto jos lukuun ei oteta pehmeitä kahvoja.
Yhteenveto
Loppukaneettina täytyy yhtyä niin Peterin kuin Klaassin mielipiteeseen, että loppujen lopuksi kyseessä on henkilökohtainen mieltymys. Varusteiden valinnassa tärkein asia on, että ne ovat sellaiset joilla itse nauttii harrastamisesta ja saa painaa naama virneessä tuulen vietävänä 🙂
Kauttamme saat niin puomilliset kuin kovilla ja pehmeillä kahvoilla varustetut wingit. Mikäli kiinnostuit niin tutustu valikoimaan verkkokaupassamme ja alla muutama huippuwingi
Tai mikäli haluat meidän apua valintaan teemme sen mielellämme! Voit täyttää sivun alla olevan lomakkeen tai pistää suoraan whatsapp viestiä